دوره آموزشی استفاده از خاموش کننده های دستی آتش نشانی

در تاریخ ۲۳/۴/۹۹ آموزش نحوه ی استفاده از خاموش کننده های دستی توسط مدرس مجرب از مرکز آموزش آتش نشانی اطفاء آتش گیلان به صورت عملی برگزار گردید. و بعد از آموزش های تئوری لازم توسط مدرس میثاق محمدی ˛  پرسنل آزمایشگاه بصورت عملی کار با کپسول های ایمنی را انجام دادند.

نکاتی در مورد نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی:

در ارتباط با استفاده از کپسولهای آتشنشانی توجه به چند نکته ضروری بنظر میرسد :

ابتدا در هنگام حریق و حادثه باید ضمن حفظ خونسردی و سرعت در عکس العمل ابتدا نوع حریق را شناسایی و کپسول مناسب جهت اطفاء حریق را انتخاب نمود. تشخیص نوع حریق ایجاد شده و اینکه حریق از سوختن چه موادی ناشی گردیده بسیار مهم میباشد چه بسا حریق کوچکی که میتوانسته در صورت اطفاء درست خسارت کمی به بار آورد با انتخاب کپسول نامناسب تبدیل به خسارت جانی و یا مالی سنگینی گردیده است.

در مرحله اول تشخص دهید که آتش از چه چیزی تولید گردیده اگر حریق از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی ناشی گردیده اولویت با استفاده از کپسول CO2 میباشد. تشخیص نوع کپسول از لحاظ ظاهری نیاز به آموزش داشته و دارد. معمولا کپسولهای CO2 بر روی بدنه خود فاقد هیچگونه خط جوش بوده و یک تکته میباشد و همچنین وزن آنها نسبت به کپسولهای پودر زیادتر و ارتفاع بیشتری دارد. سرنازل آنها نیز بصورت بوقی یا شیپوری میباشد.

در حریق های ناشی از جامدات قابل اشتعال اولویت استفاده از کپسول پودری میباشد البته کپسولهای آب و گاز و یا آب و فوم ک اغلب به رنگ آبی میباشند نیز استفاده میگردد. اخیرا نیز کپسولهایی به رنگ سبز با نام “بایوورسال” وارد بازار گردیده ک بصورت ترکیب مایع و فوم با پایه گیاهی بوده و جهت حفظ محیط زیست از مواد آلاینده در نظر گرفته شده اند. شایان ذکر است بیشتر کپسولهای موجود در اماکن یا از نوع پودری یا از نوع CO2 یا از نوع آب و گاز میباشند.

در هنگام آتش سوزی چه کپسولی برای کار ما مناسب است ؟

الف-الویت در کپسولهای CO2 اطفاء حریق های ناشی از الکتریسته و بردهای الکترونیکی میباشد (تابلو برق، ترانس، تلویزیون، کامپیوتر، اتاقهای سرور، یو پی اس ، و …)

ب- کپسولهای پودر و گاز اولویت شان حریق های ناشی از جامدات (چوب، کاغذ، لاستیک، پارچه و …) میباشد.

ج- کپسولهای آب و گاز جهت حریق های ناشی از جامدات مثل کپسولهای پودری میباشد.کپسولهای آب و فوم  نیز بیشتر جهت حریق های ناشی از جامدات مثل حریق های پودر و مایعات قابل اشتعال و فلزهای قابل اشتعال (سدیم، پتاسیم، آلومینیوم )

مواد خشک : در هنگام آتش سوزی مواد خشک و قابل اشتعال مانند چوب و … باید از خاموش کننده های آبی برای خاموش کردن استفاده کنید .

برای مهار آتش در اینگونه اجسام قابل اشتعال می توانید با پوشاندن مواد قابل اشتعال با یک ماده خشک شیمیایی آتش را نیز مهار کنید .

ولی اگر از خاموش کننده بخواهید استفاده کنید باید از خاموش کننده هایی که پایه آبی دارند استفاده کنید ( مانند کپسول آتش نشانی آب و گاز)

مایعات : در آتش سوزی در مایعات قابل اشتعال مانند رنگ و گیریس و … باید با استفاده از روش خفه کردن  ، آتش را خاموش کنید .

بنابراین بهترین انتخاب برای این سری از آتش ها استفاده از کپسول هایی است که یک لایه بر روی ماده ایجاد می کند و مانع رسیدن اکسیژن به آن می شود باید استفاده کرد ( مانند کپسول  آتش نشانی کف ( فوم ) و کپسول آتش نشانی هالوژن )

کپسول آتش نشانی برپایه گاز دی اکسید کربن

در کپسول آتش نشانی که با دی اکسید کربن کار می کند، دی اکسید کربن به شکل مایعی تحت فشار بالا در سیلندر نگهداری می شود . وقتی محفظه باز می شود ، دی اکسید کربن منبسط می شود و در اتمسفر به شکل گاز در می آید. دی اکسید کربن سنگین تر ازاکسیژن است. بنابراین جایگزین اکسیژن اطراف ماده سوختنی می شود.

کپسول آتش نشانی برپایه پودر

بهترین انواع مواد خاموش کننده آتش ، کفهای خشک شیمیایی یا پودرها هستند که بیشتر از بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم یا مونو آمونیوم فسفات ساخته می شوند. بی کربنات پتاسیم وقتی به دمای ۷۰ درجه سانتی گراد می رسد شروع به تجزیه شدن کرده و دی اکسید کربن آزاد می کند. این دی اکسید کربن روی آتش را می پوشاند و آن را خفه می کند.

از کپسول های آتش نشانی تنها در آتش سوزی های مختصر )لحظات ابتدایی شروع حریق( می توان بهره گرفت. زیرا حاوی مقدار کمی از مواد خاموش کننده آتش هستند. در آتش سوزی های بزرگتر نیاز به تجهیزات بزرگتری از قبیل کپسولهای آتش نشانی بزرگ (چرخدار( و یا ماشین آتش نشانی و افرادی متخصص است که بدانند هر آتشی باید به وسیله چه چیزی فرو نشانده شود.

روش عملیات:

در صورت بروز آتش سوزی با شماره ۱۲۵ تماس گرفته و آدرس دقیق اعلام گردد

برق و گاز اصلی قطع شود

با حفظ خونسردی و با توجه به اطلاعاتی که در مورد خاموش کننده ها و نوع آتش سوزی دارید خاموش کننده را بلند کرده

ودر فاصله یک ونیم با حریق قرار گیرید.

در فاصله مناسب از حریق بن و مرکز اتش را هدف بگیرید

اهرم را فشار داده و مواد اطفایی را به مرکز آتش هدایت کنید

آتش را به صورت جارویی اطفا کنید

نکات :

بعد از خروج افراد درها و پنجره ها بسته باشد تا آتش آسانتر خاموش گردد

کپسول های آتش نشانی در مکان هایی که دسترسی به آنها آسان است قرار گیرند

کپسول های آتش نشانی سالیانه شارژ شوند

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

‏۱٫ابتدا پین مخصوص یا ضامن کپسول آتش نشانی را بکشید.

۲٫ مطمئن شوید که شلنگ کپسول آتش نشانی در فاصله ی مناسبی از آتش قرار دارد و در جهت درستی قرار گرفته است

۳٫اهرم کپسول آتش نشانی را فشار دهید تا مواد یا مایع یا گاز خاموش کننده ی آتش بیرون بیاید.‏

۴٫در فاصله ی هفت یا هشت قدم از آتش بایستید و کم کم با کوچکتر شدن آتش به سمت آن بروید و با حرکت دادن شلنگ آتش را دنبال کرده و خاموش کنید

البته آتش های کوچکتر مانند آتش سوزی یک کامپیوتر نیاز به هفت یا هشت قدم فاصله ندارد و شما باید فاصله ی خود ر ا طوری تنظیم کنید که روی آتش تسلط داشته باشید و همزمان به شما آسیبی نرسد.

افراد زیر در دوره آموزشی نحوه ی کار با خاموش کننده های دستی  شرکت کردند و پس از طی دوره ی فوق برای حاضرین گواهینامه ی کار با کپسول های آتش نشانی از مرکز آموزشی صادر شد.

  1. لیلا آقا محمدی
  2. الهام کلباسی
  3. هانیه مژدهی
  4. الهام ریاضی
  5. اکبر احمدی نژاد
  6. رستم علیپور
  7. فرشید زارع
  8. پدرام پریچهره                  
  9. محمدرضا باژرنگ
  10. فاطمه پورمفید
  11. احد یوسفی

گواهینامه ی مهارت استفاده از کپسول های آتش نشانی برای افراد نامبرده به همین گزارش ضمیمه شده است.

امضا و تایید مدرس آموزشی: آقای میثاق محمدی                              مهر مرکز اطفاء آتش گیلان

تایید کننده:خانم آقامحمدی مسئول ایمنی و بهداشت: خانم کلباسی تصویب کننده: خانم دکتر ستاری
     
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *